Helemaal jezelf zijn vergroot het geluk op de werkvloer

Domino’s presenteert onderzoeksresultaten naar wat jongeren belangrijk vinden in een (bij)baan tijdens Week van het Werkgeluk

Helemaal jezelf kunnen zijn, salaris, flexibiliteit en doorgroeimogelijkheden worden door jongeren in de leeftijd van 16 tot 24 jaar gezien als belangrijkste kenmerken gezien voor een ideale (bij)baan. Dat blijkt uit onderzoek dat DVJ Insights uitvoerde voor Domino’s Nederland. In het kader van de Week van het Werkgeluk (19 tot en met 25 september), presenteren zij de resultaten.

Personeel factoren.png
  • png

Openstaande vacatures

In een tijd waarin de arbeidsmarkt onder druk staat, is werkgeluk belangrijker dan ooit. De (bij)banen liggen voor veel jongeren voor het oprapen. Maar op basis waarvan maken zij hun keuzes? Voor Domino’s Nederland is het een van de meest relevante vraagstukken van dit moment. Met meer dan 2000 openstaande vacatures, lieten zij onderzoeksbureau DVJ Insights onderzoek doen naar wat men belangrijk vindt in een (bij)baan.

Helemaal jezelf zijn

Helemaal jezelf kunnen zijn wordt door 72% van de jongeren genoemd als belangrijke factor in de zoektocht naar een bijbaan. 66% van de ondervraagden benoemt salaris als belangrijke factor, gevolgd door flexibiliteit in werkuren en tijd (65%). 7 op de 10 jongeren vindt leuke collega’s uiteindelijk wel belangrijker dan salaris. 8 op de 10 jongeren wenst dat hun werkgever (heel) flexibel is in werkuren en -tijden.

Expert op het gebied van werkgeluk én organisator van ‘De Week van het Werkgeluk’ Fennande van der Meulen zegt hierover: ‘’Factoren als flexibiliteit in werkuren en salaris zijn vooral functioneel. Ze kunnen je motiveren om voor een bepaalde baan te kiezen. Maar wat iemand écht gelukkig maakt, dat zit hem vooral in een factor als helemaal jezelf kunnen zijn. Het zijn de ervaringen die de kern vormen van werkgeluk. Het is mooi om te zien dat juist jezelf kunnen zijn nadrukkelijk door deze doelgroep wordt genoemd.’’

Het gevoel van thuiskomen

Manon Stoutjesdijk, PR specialist bij Domino’s, vertelt: ‘’Het belang van jezelf kunnen zijn, zien we terug in onze organisatie. Jezelf zijn op de werkvloer, heeft voor iedereen een andere betekenis. In onze organisatiecultuur stimuleren we dat iedereen zichzelf kan zijn. Dit doen we vooral door open met elkaar in gesprek te gaan over wat ‘jezelf zijn’ betekent en hoe je dit op de werkvloer ervaart. Het zijn de verhalen die we niet alleen in de Week van het Werkgeluk, maar ook de rest van het jaar met elkaar delen.’’

Dit beaamt Fleur (22):  ‘’Ik was altijd best verlegen. Doordat ik me zo op mijn gemak voel op mijn werkplek, ben ik ook écht helemaal mezelf. Ik zing hardop tijdens mijn werk en ben in mijn werkzaamheden doorgegroeid van pizzabezorger naar winkelmanager van een Domino’s winkel.’’ 

Van pizzamaker tot franchisenemer

Diezelfde doorgroeimogelijkheden worden ook door de onderzoeksdoelgroep als belangrijke factor genoemd (63%). Manon Stoutjesdijk: ‘’Ook op jonge leeftijd, is men al bezig met doorgroeimogelijkheden en verdere ontwikkeling. Dat moedigen we alleen maar aan. Inmiddels zien we dat meer dan 90% van de franchisenemers binnen Domino’s ooit gestart is als bezorger of pizzamaker in de winkel. We zien daarnaast dat huidige franchisenemers hun personeel dezelfde kansen willen bieden om te groeien als zij zelf hebben gehad.’’

Aan de slag met werkgeluk

De afgelopen tijd ging Domino’s met diverse medewerkers in gesprek over wat werkgeluk voor hen betekent. Tijdens de Week van het Werkgeluk zijn alle verhalen te vinden op www.dominos.nl/nieuws

Over Domino's

Domino’s: wereld’s grootste pizza bezorg- en afhaalbedrijf.

Domino’s heeft wereldwijd ruim 20.000 vestigingen in meer dan 89 landen. De franchiseformule is sinds 1989 in Nederland gevestigd en heeft hier inmiddels meer dan 370 vestigingen. Als marktleider heeft Domino’s het grootste en meest geavanceerde delivery systeem, waardoor de koeriers jaarlijks zo’n 24 miljoen absoluut verse, warme en kwalitatief hoogstaande pizza’s bezorgen.

Domino’s Pizza Nederland maakt sinds april 2006 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (ASX: DMP). Met meer dan 8 verkochte pizza's per seconde en meer dan 3.800 winkels in 12 markten (Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan, Singapore, Cambodja, Maleisië, Frankrijk, Japan, Duitsland, België, Luxemburg en Nederland) draait het bij Domino's Enterprises Ltd. om het leveren van 's werelds lekkerste en meest veelzijdige menu opties. Voor meer informatie, ga naar www.dominos.nl.

Contactgegevens

Gerelateerde thema's

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste Domino's nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL